De Nederlandse autoproducent Lightyear werkt nu al aan een prototype van een tweede model zonneauto. Daarvan moeten er vanaf 2023 tienduizenden geproduceerd worden, zo zegt commercieel directeur Johan Vos tegenover Het Financieele Dagblad.
Vos was eerder senior director bij Tesla en is door het Brabantse Lightyear aangetrokken om de grote groeiambities te realiseren.
In een interview met het FD vertelt hij dat het de bedoeling is samen te gaan werken met andere autobouwers en toeleveranciers. De ervaring bij Tesla leert namelijk dat het enorm veel investeringen vergt als een autoproducent de productie geheel in eigen handen wil houden.
Het bedrijf wil zeker niet weg uit Nederland. “We hebben ons niet voor niets op de automotive campus in Helmond gevestigd”, zegt Vos tegen de krant. In ons land zou al met VDL Nedcar gesproken zijn voor samenwerking.
Maker van elektrische auto’s Lightyear wil fors investeren
Lightyear zit nu middenin een investeringsronde die in totaal 30 miljoen euro zou moeten opleveren. Voor het einde van het jaar zou nog een grotere ronde op het programma staan. Die investeringen moeten ook van buiten Europa komen, waar partijen doorgaans met grotere bedragen op tafel komen.
In de Verenigde Staten is Lightyear volgens Vos al in gesprek met een investeerder die eerder 500 miljoen dollar aan Tesla geleend heeft. Snel doorpakken met forse investeringen is noodzakelijk om de grote ambities waar te maken.
Van het huidige model One - die zo'n 150.000 euro moet gaan kosten - zijn er honderd in bestelling, maar van het tweede model wil Lightyear al tussen de 10.000 en 100.000 wagens kunnen leveren in 2023.
Dit zou dan een goedkoper model moeten zijn, waarvan de prijs 100.000 euro lager moet liggen dan het eerste model. Daarmee kan een substantieel grotere markt worden bediend.
Het prototype van dit tweede model zou inmiddels al voor 80 procent af zijn. Van de One zijn nog geen exemplaren geleverd, die moeten komend jaar daadwerkelijk van de band rollen.
Lightyear is opgericht door CEO Lex Hoefsloot, samen met andere alumni van het Solar Team Eindhoven. Dat team liet al zien enorme afstanden af te kunnen leggen op zonne-energie door de World Solar Challenge voor meerpersoonsauto's van 2013, 2015 en 2017 te winnen.
Het bedrijf wil voor potentiële elektrische rijders een veelgenoemde drempel wegnemen: de te beperkte actieradius.